In gesprek met

Inclusief ondernemen

Inclusief ondernemen bij Kemkens

Delen

Het vraagt wat creativiteit om als installatiebedrijf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Maar voor Kemkens is het intussen de normaalste zaak van de wereld. Directeur Henri Elsen: “Veel mensen denken dat technisch werk te moeilijk is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar dat is onzin. Je moet verder denken.”

“Natuurlijk moeten monteurs heel wat technische kennis in huis hebben,” aldus de Kemkens-directeur. “En ze komen ook nog eens bij mensen thuis over de vloer. Daar moeten ze soms best wel lastige gesprekken voeren. Maar er is ook veel relatief eenvoudig installatiewerk waarbij dat soort vaardigheden een stuk minder doorslaggevend zijn.”

Gewoon beginnen

Het is een kwestie van gewoon beginnen, stelt Henri. “Bij ons bracht woningcorporatie Zayaz het balletje aan het rollen, een jaar of vijftien geleden. Er was een nieuwe aanbestedingsronde voor het onderhoudswerk. En in het eisenpakket had Zayaz opgenomen: ‘Leveranciers moeten vijf procent van de aanneemsom gebruiken om werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’. Eerlijk gezegd stonden we daar toen wel even van te kijken, want dat was nieuw.”

"Repeterende onderhoudswerkzaamheden biedt kansen"

Geschikte kandidaat

Henri vertelt dat Kemkens toen een klus bedacht met repeterend werk: het onderhoud van één type ketel. “In een buurt hadden alle huizen dezelfde ketel. Vervolgens hebben we Weener XL gebeld, een bedrijf uit Den Bosch dat bemiddelt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die hadden wel een geschikte kandidaat. Het enige probleem was dat de man geen rijbewijs had.”

Maar wat bleek? De man woonde zelf midden in de bewuste buurt. Henri: “Hij kon dus op de fiets! Dat was perfect. We hebben hem álles over die ketel geleerd. Daarna heeft hij jarenlang voor ons gewerkt. Zo hebben we bij Kemkens geleerd wat ‘job carving’ is. Daarbij ga je niet uit van een vast functieprofiel, maar meer van wat een medewerker goed kan.”

Installatiemonteurs naast allround monteurs

Inmiddels stellen veel meer partijen dezelfde eis als Zayaz. “Daarnaast is er een behoorlijk tekort aan technische mensen”, vult Henri aan. “Dat zijn twee redenen die het extra interessant maken om werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om daarop in te spelen, hebben we ons werk zelfs anders ingericht.”

Vroeger werkten bij Kemkens uitsluitend allround monteurs, legt Henri uit. “Die doen al hun werk zelfstandig en rijden alleen of in combinatie in een bus. Handig voor de planning en de productie! Maar mensen die zo allround zijn, zijn steeds lastiger te krijgen. Daarom hebben we naast allround monteurs nu ook bijvoorbeeld onderhoudsmonteurs en installatiemonteurs. Die laatste werken als duo en verdelen het werk naar hun capaciteiten. Als de een wat minder goed gesprekken kan voeren, is dat geen punt. Want er is een collega bij die dat goed kan.”

Gewoon geworden

Alle monteurs bij Kemkens staan open om samen te werken met een collega die niet precies is zoals zij. Henri: “Het aannemen van nieuwe mensen gebeurt hier door direct leidinggevenden. Zij kunnen het beste beoordelen wie geschikt is voor het werk. We laten ze daarin vrij. Ze hóeven dus niet te kiezen voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar we merken dat ze het in de praktijk heel vaak gewoon doen. Dat is prachtig, social return is hier de normaalste zaak van de wereld geworden.”

Natuurlijk biedt HR wel aan alle kanten ondersteuning. “Zij zijn er voor het juridische stuk, voor de trainingen en de opleidingen. Maar ook voor de verzuimbegeleiding en het leggen van contacten. Zo onderhoudt HR contact met de gemeenten, want die zijn tegenwoordig verantwoordelijk voor statushouders. Ze bellen ons bijvoorbeeld als er iemand met een elektra-opleiding tussen zit. Inmiddels is er een heel netwerk ontstaan.”

"Maak van social return geen doel op zich"

Op tijd betrekken

Kemkens heeft intussen ook een extern bedrijf in de arm genomen dat bemiddelt voor mensen die verkeerde keuzes hebben gemaakt in hun leven of om een andere reden tussen wal en schip vallen. “Dat bedrijf neemt mensen aan en leidt ze op”, aldus Henri. “Wij huren die mensen in en na twee jaar nemen we ze als medewerker in dienst. Wat het oplevert? Dat gaan we nog zien. Ook hiermee zijn we ‘gewoon’ begonnen.”

“We zijn proactief, maar willen niets forceren”, vat Henri samen. “Maak van social return geen doel op zich. Natuurlijk zorgen we ervoor dat we elk jaar onze certificaten verdienen. Maar onze aanpak is vooral succesvol doordat we klein beginnen, logisch nadenken en mensen op tijd betrekken.”

Gewoon doen

Henri leest het succes liever af aan de werkvloer. “Als mensen vrolijk rondlopen en je ziet ze groeien, dan straalt dat iets uit. Van een leerlingmonteur verwacht iedereen dat die zijn draai vindt en goed werk levert. Die heeft immers bewust gekozen voor dit werk. Maar als ik een medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt goed en vrolijk zie presteren, maakt dat me extra trots. Dan denk ik: we zijn hier met elkaar goed bezig. Én we komen onze belofte na, want bij Kemkens doen we ’t gewoon.”

Delen